2.3.47.2, 2017-10-10 18:26:25

F-J

Alt om teknologi

Hvad er CNG? Hvad bruger man Friløbsfunktionen til? Hvad er forskellen på Easy Entry og Easy Open? Leksikonet er lavet til at hjælpe dig med at forstå alt det tekniske og evt. svare på de spørgsmål du måtte have vedr. din bil.

Fartpilot

Geschwindigkeitsregelanlage (GRA)

Fartpiloten er et elektronisk hjælpeinstrument, der hjælper med at styre bilens hastighed.

Systemet gemmer og holder den hastighed, føreren har valgt. Han kan så også kortvarigt øge eller nedsætte hastigheden manuelt med en defineret værdi eller efterfølgende – hvis det ønskes – gå tilbage til den senest gemte hastighed. Med betjeningsknappen "Fra” eller ved at træde på bremse- eller koblingspedalen deaktiveres fartpiloten. Fartpiloten tilbyder føreren en væsentlig komfortmæssig fordel først og fremmest på lange køreture med ensartet hastighed. Den understøtter desuden overholdelsen af en bestemt hastighedsgrænse (fx ved vejarbejde på motorveje) og reducerer risikoen for at køre for stærkt.

Anvisning:
Ved tæt trafik og ringe vejforhold (glatte, våde veje) bør fartpiloten ikke anvendes af sikkerhedsmæssige årsager.

 

Firehjulstrækskobling

Allradkupplung

Firehjulskoblingen er en elektronisk styret lamelkobling. Den giver mulighed for variabel fordeling af trækkraften mellem for- og bagaksel ved permanent firehjulstræk 4MOTION. Dens trinløse indstilling reguleres af en styreenhed, som tager højde for det pågældende hjulspind, de køredynamiske tilstande og momenterne.

Reguleringen af firehjulskoblingen er fast integreret i det elektroniske stabilitetsprogram og bidrager dermed til bilens sikkerhed.

 

Fjernlysreguleringen Light Assist

Fernlichtregulierung "Light Assist"

”Light Assist” sørger for komfort og sikkerhed i trafikken med automatisk fjernlys. Et kamera ved bakspejlet overvåger trafikken. Fra 60 km/h og i totalt mørke tænder Light Assist automatisk for fjernlyset. Systemet registrerer forankørende og modkørende køretøjer og blænder automatisk ned, inden de bliver blændet. Med det automatiske skifte mellem fjern- og nærlys er vejen foran dig oplyst optimalt.

Fjernbetjening

Funkfernbedienung

Centrallåsens fjernbetjening tilbyder en høj grad af betjeningskomfort. Med den kan alle døre og bagklappen i bilen låses i og op via et signal. Afhængigt af udstyret kan oplåsningen også begrænses til kun at omfatte førerdøren (enkeltdørsoplåsning) via en enkel indstilling.

Adgangen til tankklappen styres automatisk ved hjælp af centrallåskommandoer. Bagagerumsklappen kan ved behov åbnes separat med fjernbetjeningen via en separat knap. Bilens låse er konstrueret således, at det ikke længere er muligt at åbne med det indvendige dørhåndtag, når der er blevet låst med fjernbetjeningen. Derved forbedres tyverisikringen væsentligt. Låseknappen i kabinen tilbyder ekstra beskyttelse mod overfald. Føreren kan således med et kort tryk på en knap låse alle døre og bagklappen samtidig indefra i tilfælde af fare.

Adgangen til bagagerummet spærres med centrallåsen, så snart bilen sætter i gang.  Dette har til formål at forhindre uberettiget adgang. Spærringen ophæves automatisk igen, så snart tændingsnøglen trækkes ud, eller hvis nogen forlader bilen.

Derudover kan også den hastighedsafhængige, automatiske komplette låsning aktiveres. Den låser alle døre og bagagerummet, så snart bilen kører med en hastighed over 15 km/h. Også oplåsningen sker automatisk, når tændingsnøglen er blevet trukket ud, eller en af passagererne åbner en dør.

Flerleddet bagaksel

Mehrlenker-Hinterachse

Den flerleddede bagaksel eller også den multileddede bagaksel er en ny bagakselkonstruktion. På den optager tre tværgående og en langsgående bærearm pr. hjul (4-ledsprincip) de forskellige kræfter. Derved kan langsgående og tværgående dynamik afstemmes målrettet og næsten uafhængigt af hinanden, og der opnås en høj grad af kørselsstabilitet og komfort. Ved kun små konstruktionsmæssige ændringer er den flerleddede bagaksel egnet til anvendelse i både biler med forhjulstræk og firehjulstræk.

 

Fodgængerregistrering

Fußgängererkennung

Fodgængerregistreringen er en udvidelse af områdeovervågningssystemet ”Front Assist” med citynødbremsefunktion. Ved hjælp af to sensorer i bilens front, en radar i kølergrillen og et kamera i spejlfoden registrerer systemet området foran bilen og registrerer eksempelvis inden for rammerne af systemets grænser, hvis en fodgænger pludselig træder ud på kørebanen. Derudover advares der straks med et akustisk og et optisk signal. Hvis der ikke sker nogen opbremsning, gøres der opmærksom på den kritiske afstand med et bremseryk, og samtidig forberedes en mulig fuld opbremsning. Hvis føreren ikke reagerer, udfører systemet inden for dets grænser automatisk en nødopbremsning. Således kan en kollision optimalt set helt undgås, eller omfanget af den kan i det mindste reduceres.

 

Fodgængerbeskyttelse

Fußgängerschutz

Fodgængerbeskyttelsen er et af de vigtige kriterier i forbindelse med bilens udvendige sikkerhed. Volkswagen konstruerer sine biler således, at også andre trafikanter udsættes for så få farer som muligt. Til de mange tiltag i forbindelse med fodgængerbeskyttelse fra Volkswagen hører blandt andet specielle deformationselementer i den forreste stødfanger, en så stor afstand mellem motorhjelmen og motoren og deformerbare skærme som muligt, delvist også af kunststof. Formålet med disse tiltag er at minimere risikoen for kvæstelser, idet "kontaktzonerne" udformes så eftergivende som muligt.

 

Fodbeskyttelse

Fußschutz

Førerens nederste kropsdele kan være udsat for en markant risiko for kvæstelser afhængig af kollisionens type og alvorsgrad. For at reducere risikoen for kvæstelser anvender Volkswagen målrettet deformationselementer i pedalkonsollen og fodstøtten. Den deformation af forpladen, der opstod ved Euro NCAP-Offset-Crash, har fx ført til målrettet frigørelse af pedalkonsollen fra et defineret kraftniveau. Herved frigøres pedalerne fra kollisionen, de forbliver bevægelige og i stor udstrækning kraftfri. Dette reducerer risikoen for kvæstelser på fødder og den nederste del af benet.

Forhjulstræk

Frontantrieb

I dag er forhjulstræk det hyppigst anvendte drivlinjekoncept i personbiler op til mellemklassen. Trækket sker på forhjulene. Motor, gearkasse og differentiale er samlet i en kompakt enhed. Ved forhjulstræk "trækkes” bilen således, at der opnås en stabil tilstand mellem trækkræfterne og bilens inerti. Forhjulene skal overtage træk-, bremse- og sideføringskræfterne. Påvirkninger af styretøjet modvirker de pågældende udformninger af forakslen.

Forlygtesprinkleranlæg

Scheinwerferreinigungsanlage

I forbindelse med forlygtesprinkleranlægget sprøjter en elektrisk centrifugalpumpe vand og/eller sprinklervæske med højt tryk på forlygtens lygteglas udefra. Dermed øges udsynet væsentligt, når du kører i regn, sne eller på en beskidt kørebane. Sprinkleranlægget er lovpligtigt til xenonforlygter.
På nogle modeller rengøres disse i to trin sidevist. Når sprinklerdyserne køres ud, løsner den første rengøring snavset. Den anden omgang skyller det løsnede snavs væk. På den måde bliver lysfeltet kun reduceret i uvæsentlig grad af rengøringen, og rengøringens optimale effekt sikres også ved høje hastigheder.

 

 

Friløbsfunktion

Freilauffunktion

Friløbsfunktionen har til formål at udnytte bilens kinetiske energi bedre.

I den forbindelse bliver motoren automatisk koblet ud og holdt på tomgangsomdrejningstallet, når du flytter foden fra speederen. Dermed kan bilen rulle et ekstra stykke, som efterfølgende ikke skal tilbagelægges ved at bruge brændstof. Forbrugsfordelen opnås rent praktisk ved, at bilens kinetiske energi kun anvendes til at overvinde rulle- og luftmodstanden og ikke til at trække motoren ved høje omdrejningstal. Hvis føreren udtrykker ønsker om at sætte farten ned ved at træde på bremsepedalen, kobles motoren til igen, så motorens påløbsafbrydelse anvendes. Brændstoftilførslen afbrydes i den forbindelse, og motorens bremsevirkning forkorter igen bilens rullestrækning. Som alternativ kan tip-minus-knappen på rattet anvendes for at aktivere udløsningen.

De opnåede besparelser ligger til dels på 0,5 l/100 km og derover. Funktionens effektivitet afhænger af en forudseende kørestil. Efter en kort tilvænningstid har føreren adapteret bilens længere rullestrækning og slipper intuitivt speederen tidligere, fx på vej ind i en by.

Fugtighedssensor

Feuchtesensor

En speciel sensor reducerer duggen på ruderne i forbindelse med reguleringsalgoritmerne i Climatronic og øger klimakomforten med styring af fugten i kabinen.

På baggrund af data fra fugt- og temperatursensoren i bakspejlets fod beregnes temperaturen for luftens tøpunkt i styreenheden til Climatronic - altså den temperatur, hvorved luftfugtigheden vil kondenseres. En infrarød sensor måler berøringsfrit forrudens varmestråling og dermed rudetemperaturen. For at undgå, at ruden dugger, regulerer Climatronic luftmængden til forruden og også luftens vandindhold i bilens kabine, hvis kompressoren er tændt. Derudover kan den relative fugtighed i relation til kabinetemperaturen bringes til et behageligt niveau.

Førerassistentsystemer

Fahrerassistenzsysteme

Volkswagen har som målsætning at gøre risikofri kørsel mulig med forudseende biler.

Førerassistentsystemer bidrager til at registrere kritiske situationer, inden de opstår, og hjælper med at reducere risikoen for ulykker.

Førerassistentsystemer giver føreren mere komfort og aflaster ham med føringen af bilen.

 

Gearskifteanbefaling

Gangempfehlung

Gearskifteanbefalingen viser ved hjælp af en pil, hvornår det er mest økonomisk at skifte gear. Motorstyreenheden overtager alle nødvendige beregninger for optimal drift af motoren i bilen. På baggrund af de samlede informationer beregnes det optimale gear til enhver kørselssituation. Bilen er således i det bedst mulige driftspunkt, og brændstoffet anvendes effektivt.

Global Positioning System (GPS)

Global Positioning System (GPS)

Hvordan finder navigationssystemet vej? Forudsætningen for, at den elektroniske stifinder afgiver de rigtige kørselsanbefalinger, er Global Positioning System (GPS). Med dette system, der oprindeligt blev udviklet til militærmæssige formål, kredser 24 satellitter i præcise baner omkring jorden. Disse satellitter sender permanent signaler, der måles af GPS-modtagerne. For at opnå præcis positionsbestemmelse med en nøjagtighed på ca. 10 meter skal signalerne modtages af tre satellitter. Disse informationer omdanner navigationssystemet til kørselsanbefalinger i forbindelse med de gemte kort.

 

Hastighedsafhængig servostyring

Geschwindigkeitsabhängige Servolenkung

Hastighedsafhængig servostyring øger komforten og dermed også sikkerheden. Ved lave hastigheder - fx ved manøvrering - er servofunktionen størst. Bilen kan derved håndteres meget let. Ved højere hastigheder reduceres servofunktionen mere og mere ved hjælp af elektronikken. Således kan føreren under høj fart styre bilen mere præcist og målrettet end med den normale servostyring.

 

Head-up-display

Head-up-Display

Head-up-displayet viser bilrelevante informationer direkte i førerens synsfelt. Visningen foretages på et gennemsigtigt display, der kører ud bag instrumentpanelet ved at trykke på en knap. Føreren kan således aflæse alle relevante informationer uden at måtte fjerne blikket fra vejen.

Hvilke informationer der vises, afgør føreren selv. Fx aktuel hastighed, vejskilte, hastighedsgrænser, assistentsystemernes aktivitet, navigationsanvisninger eller advarsler. Valget foretages via en menu i infotainmentsystemet.

Hjulomdrejningssensor

Raddrehzahlsensor

Hjulomdrejningssensorer måler hjulenes omdrejningstal og/eller en pr. tidsenhed tilbagelagt vej eller vinkel. De mest forskellige systemer arbejder med hjulomdrejningssensorernes signaler. Således er effekten af både antiblokeringssystemet og hjulspindsreguleringen samt det elektroniske stabilitetsprogram afhængig af informationerne om hjulomdrejningstallet. Også navigationssystemerne drager nytte af disse sensorers signaler. De beregner på den baggrund den kørte strækning.

Hjulomdrejningssensorer kan opdeles i såkaldte passive og aktive sensorer, hvor de aktive sensorer primært anvendes i dag på grund af deres tekniske egenskaber som nøjagtighed og lille monteringsstørrelse. Aktive sensorer har brug for en ekstra strømkilde for at fungere. Passive sensorer kan fungere uden en ekstern energikilde.

Hjulspindsregulering (ASR)

Antriebsschlupfregelung (ASR)

Motorer med høje drejningsmomenter opnår større komfort og sikkerhed med hjulspindsregulering. Det gælder især ved uensartet vejgreb eller på glat underlag. Hjulspindsreguleringen gør det muligt at sætte i gang og accelerere harmonisk ved alle hastigheder, uden at hjulene spinder, eller at bilen skrider ud.

Hjulspindsreguleringen arbejder sammen med den elektroniske speeder (E-gas) og benytter sig af antiblokeringssystemets (ABS) hjulomdrejningssensorer. Hvis der på et trækkende hjul konstateres et pludseligt øget omdrejningstal (hjulspind), griber systemet ind i motorstyringen, reducerer motorydelsen og forhindrer denne effekt.

Hjulspindsreguleringen giver bedre vejgreb og mere stabilitet på kørebanen i accelerationsfasen uafhængigt af hastigheden og forstærker på den måde den aktive sikkerhed. Derudover forringes dæksliddet. Hjulspindsreguleringen omfatter også den elektroniske differentialespærring og udgør en del af det elektroniske stabilitetsprogram.

 

 

Hybriddrift

Hybridantrieb

En hybriddrivlinje består af kombinationen af to drivlinjeprincipper som fx en TSI- og en elmotor. Hybridkonceptet er netop ved bykørsel fordelagtigt i relation til forbrug og reduktion af skadelige stoffer.

Hybridteknologien omfatter to forskellige typer drivlinje: den fulde hybrid og plug-in-hybriden.

Den fulde hybrid henter selv sin strøm, ved at den fungerer som generator ved opbremsninger og oplader højvoltsbatteriet.

Plug-in-hybriden fungerer på samme måde. Med én forskel: Den giver mulighed for at oplade batteriet til elmotoren fra en ekstern strømkilde.

Hydraulisk bremseassistent (HBA)

Hydraulischer Bremsassistent (HBA)

Volkswagens komfortbremseassistent understøtter føreren ved en nød- eller panikopbremsning. Den hydrauliske bremseassistent (HBA) registrerer ved hjælp af den hastighed, som bremsepedalen trædes ned med, om føreren ønsker en fuld opbremsning, og øger bremsetrykket automatisk indtil ABS-reguleringsområdet, så længe føreren træder bremsepedalen ned. Hvis føreren slækker trykket på bremsepedalen, formindsker systemet bremsetrykket til den foreskrevne værdi igen.

Med komfortbremseassistenten kan bremselængden reduceres kraftigt. Systemet arbejder stort set uden, at føreren kan mærke det.

 

Hældningsvinkel

Querneigung

Hældningsvinklen er betegnelsen for en bil skrå placering på underlaget.

Infotainmentsystem

Infotainment-System

Stadig flere og flere nye informations-, underholdnings- og kommunikationssystemer opfylder de stigende krav til komfort og sikkerhed i en moderne bil. En radio hører til standardudstyret, der suppleres med mobiltelefon, navigationssystem, dvd-afspiller osv. For at undgå, at føreren belastes af de mange betjeningssystemer, er der blevet udviklet en central visnings- og betjeningsdel, infotainmentsystemet, med hvilket næsten alle bilens funktioner kan betjenes intuitivt. Via en hovedmenu kan menuafhængige funktionsknapper og via betjeningselementer på multifunktionsrattet kan samtlige funktioner i infotainmentsystemet betjenes.

ISOFIX-system

ISOFIX-System

ISOFIX er resultatet af ansete bilproducenters bestræbelser på at udvikle en ensartet og optimal standard for fastgørelse af børnesæder. ISOFIX er ikke en officiel DIN-norm.

ISOFIX-børnesæder er udstyret med en forenklet fastgørelsesanordning. De kan sættes ind i alle biler, der allerede ved konstruktionen er udstyret med stikforbindelser med tilsvarende norm. Børnesædeforberedelsen har to fastgørelsesøjer, der er fast forbundet med karrosseriet. ISOFIX-egnede børnesæder fastgøres i denne forbindelse med to låsearme.

ISOFIX-børnesæder kan nemt monteres og tilbyder på grund af den stabile fastgørelse på karrosseriet den højeste grad af sikkerhed. Alle biler fra Volkswagens modelrække har ISOFIX-fastgørelsesøjer bagi.