2.2.0.4_0, 2017-05-15 14:52:25

Motor.

Motor.

Motoren er det centrale element i din Volkswagen. Her kan du læse mere om, hvorfor den kører så støjsvagt og pålideligt med Volkswagen Original tandremme, tændrør og kølevæsketilsætningsmiddel.

Volkswagen Original tandremme.

Stærke, fleksible og udviklet til din motor.

Dine fordele

  • Det perfekte match.
    Til Volkswagens motorer, remstrammere og remskiver. For mindre støj og en mere jævn motorgang.
  • Effektiv.
    Pålidelig kraftoverføring. Maksimalt udskiftningsinterval på op til 360.000 km.
  • Spændstig og helt igennem robust – op til 360.000 km.
    Takket være glas og syntetiske fibre og en slidstærk overflade. Også under ekstreme forhold.

Produktinformation

En tandrem er lavet af et solidt materiale, som pålideligt overfører kraften i længere tid – i ekstrem varme og kulde, og som samtidig er fleksibel nok til at tilpasse sig og hele tiden holde sig stram. Med andre ord: alt, hvad din motor kan ønske sig af en tandrem. Det er grunden til, at vi har designet Volkswagen Original tandremme på netop denne måde – så de passer perfekt til din Volkswagen.

En tandrem overfører kraften fra krumtapakslen til knastakslen. Dette får motorens ventiler til at åbne og lukke. Brændstof-/luftblandingen kommer ind i forbrændingskammeret, forbrænder og driver stemplerne. Ofte styrer tandremmen også vandpumpen.

En gammel og slidt tandrem kan gå i stykker og forårsage motorskader. Årsag: Motorens ventilstyring mister sin rytme, stemplet rammer ventilen som et projektil – ofte med 15 m/s. I de fleste tilfælde er det nødvendigt at udskifte hele topstykket. 

En tandrem holder op til 360.000 km alt efter model, motor og kørestil. Men sørg for at få tandremmen tjekket en gang imellem, fx hos din Volkswagen partner, når din bil er til serviceeftersyn. Navnlig hvis du kører mange korte ture, hvis din Volkswagens motor ofte køre i tomgang, mens bilen holder stille (fx taxa), eller hvis du allerede har kørt over 240.000 km. Tip: Det er også en god idé at få din nye brugte bil efterset med det samme.

En forkert monteret tandrem vil beskadige motoren. Det er desuden kompliceret og tidskrævende at udskifte den. Tandhjulene og føringshjulene skal flugte perfekt med hinanden, og tandremmen skal være strammet korrekt. Vandpumpen, remstrammeren og remskiverne bør ligeledes udskiftes samtidigt. Ud over en stor mængde ekspertviden er der behov for specialværktøj. Vi anbefaler derfor, at du overlader udskiftningen til din Volkswagen partner.

Volkswagen Original tændrør.

Altid parat til at slå gnist.

Dine fordele

  • Skræddersyet.
    Særligt udviklet til din Volkswagens motor.
  • Længere levetid.
    Op til 90.000 km alt efter model.
  • Øget komfort og lavere forbrug.
    Takket være en jævn motorgang og nøjagtig placering af tændingsgnisten i forbrændingskammeret.

Produktinformation

Hver gang, du træder speederen ned, kan din Volkswagen motor give nøjagtig respons og udvikle sin fulde kraft med Volkswagen Original tændrør. Årsag: De er udviklet specielt til din motor og er tilpasset til netop denne motors krav. De er pålidelige, sikrer optimal forbrænding og overopheder ikke. Giver støjsvag motorgang og lavere forbrug – op til 90.000 km.

Alt efter type og kvalitet har tændrør en levetid mellem 32.000 og 100.000 km. Overhold serviceintervallerne. Så vil du opdage det i god tid, når tændrørene trænger til udskiftning. Det giver færre følgeomkostninger.

Man kan forlænge tændrørenes levetid ved at have den korrekte oliestand og gennem sin kørestil: Hvis oliestanden er for høj, bliver de smurt ind i olie, og hvis du kører mange korte ture, kan de blive sodet til. Årsag: Motoren når ikke den temperatur, som tændrørene behøver for at kunne rense sig selv.

Tændrørene udsættes for høje tryk, stød og temperaturer op til 3.000° C, og bare få tændingsfejl vil beskadige katalysatoren.

Selv om udskiftningen af tændrør virker ret ligetil, kan selv den mindste fejl medføre store motorskader. Hvordan kan det være? Hver enkelt motor skal bruge et bestemt tændrør: Et forkert tændrør beskadiger motoren på samme måde som et forkert stykke værktøj eller et forkert tilspændingsmoment. Der er ingen grund til at løbe den risiko. Overlad hellere opgaven til din Volkswagen partner.

Fyrværkeri for din motor.

For at skabe en støjsvag motorgang, arrangerer tændrørene nærmest et fyrværkerishow med tusindvis af gnister, og alt foregår præcist på millisekundet.

Kør ikke videre!
Tilkald eksperthjælp.

 

Blinker: Der er fejl i kølesystemet.

Lyser: Kølevæskestanden er for lav.
Temperaturen er for høj, eller der er fejl i systemet.

Ligger den viste temperatur i advarselsområdet?
Stop, stands motoren, og lad den køle ned. Først derefter må du køre videre. Kontroller kølevæskestanden.

Ligger den viste temperatur i normalområdet?
Kontroller kølevæskestanden, når motoren er kølet ned, og efterfyld om nødvendigt kølevæske. Er væskestanden i orden? Advarsel: Fejl! Kør ikke videre, men kontakt derimod din servicepartner.

     

Undgå høje motoromdrejningstal og stor motorbelastning.

Volkswagen Original G13 kølevæsketilsætningsmiddel.

Maksimal beskyttelse med maksimal ydelse.

Beskytter din motor mod overophedning, kalkaflejringer, rust, korrosion og frost, og der spares omkring 35.000 t CO2 om året blot med en indledende påfyldning på alle Volkswagen biler: Læs mere om Volkswagen Original G13 kølevæsketilsætningsmiddel, hvordan man efterfylder, og andre nyttige ting, man bør vide om kølesystemet.