2.2.0.4_0, 2017-05-15 14:52:25

Viden om dæk.

Viden om dæk.

Dine dæk kører i gennemsnit en gang rundt om jorden, og de er din eneste kontakt med vejbanen. De er fremstillet af over 200 forskellige materialer, herunder stål og kunstig silke. Og hvis de har det rette dæktryk, kan de endda spare dig penge. Er du interesseret i mere fascinerende viden og nyttige tips?

EU-dækmærkat.

Sikkerhed, komfort, miljøvenlighed, brændstofforbrug – alt dette afhænger af dine dæk. EU-dækmærkaten fortæller dig med enkle symboler, hvilke egenskaber et dæk har. Den har været gældende siden 1. november 2012 og obligatorisk for alle helt nye dæk siden 1. juli 2012.
The EU Tyre Label.

En mærkat – tre forskellige præstationsrelaterede karakteristika.

Hvad er vigtigt for dig, når det drejer sig om et dæk?

Sparer dine dæk brændstof? Hvor meget vejgreb har de på våd vej, og hvor støjsvage er de på asfalt? EU-dækmærkaten viser dig, hvor godt dine dæk lever op til disse tre vigtige kriterier.

 

Hvornår skal mine dæk på pension?

<b> Tips til alle aspekter ved dækpleje. </b> <br><br> Den maksimale levetid for dæk er 10 år – hvis de ikke er beskadigede, og deres profildybde ikke slides ned tidligere. Hvad kan man gøre for at få sine dæk til at holde længere? Her er nogle tips.

Du kan finde dit korrekte dæktryk i din instruktionsbog og på tankklappen. Afhængigt af bilens læs kan det variere med op til 1 bar.

Hvis dæktrykket er for højt, er kraftoverføringen kun optimal på midten af dækket, hvilket giver mindre kørekomfort, profildybden slides ned uensartet, og dine dæk holder ikke lige så længe. 

Dæktryksmålere kan som regel findes på alle tankstationer. Siden november 2014 har alle personbiler og SUV-modeller også været udstyret med et dæktryksovervågningssystem. Kontroller dæktrykket, mens dækkene er kolde, når det er muligt, og reducer ikke dæktrykket, mens dækkene er varme. 

Et dæk mister i gennemsnit ca. 0,1 bar på 3 måneder. Hvis dæktrykket falder hurtigt, kan der være en lækage i dækket eller ventilen. Hold øje med det. Hvis du er i tvivl, så kontakt din Volkswagen partner.

Dæktryksovervågningssystem.

Lavere forbrug. Mere sikkerhed.

Et dæk med for lidt luft vil hurtigt blive beskadiget – årsagen til ca. 40 % af alle ulykker med personskade.* Derfor har alle Volkswagen personbiler og SUV-modeller været udstyret med et dæktryksovervågningssystem siden november 2014. 

Too little tyre tread.

Less grip.
How deep should the tread of my tyres be?

Already with 4 mm too little tread, your tyre has much less adhesion on a wet road. Reason: The tread no longer dissipates the water correctly. Your tyre loses contact with the road surface. We therefore recommend 3 mm for summer tyres and 4 mm for winter tyres. Do your tyres have less tread? Don't take a risk - have new tyres fitted.

Winter tyres on a snow-covered road surface.

Braking distance at 50 km/h until the vehicle comes to a standstill.

In most European countries, a minimum tread depth of 1.6 mm is compulsory. We recommend 3 mm for summer tyres and 4 mm for winter tyres. The more tread your tyres have, the better they are able to dissipate water and protect you against aquaplaning.

225 / 45 R17 94 W

<b>What do the numbers on my tyres mean? </b><br><br>Tyre structure, rim diameter, maximum permitted speed ... Apart from the name of the manufacturer and the product, your tyres also contain many other important pieces of information.

Many layers for more safety.

A tyre consists of running surface and carcass.

Running surface
1. Tread
– for good road grip and for absorbing and dissipating water.
2. Jointless bandage – enables high speeds
3. Steel cord belt layers – optimise driving stability and rolling resistance.

Carcass
4. Cord body insert
– for shape retention even at high levels of interior pressure.
5. Inner liner – makes the tyre air-tight.
6. Side strip – guards against lateral damage.
7. Core profile – improves driving stability, steering and comfort response.
8. Steel core – ensures firm grip on the rim.
9. Bead reinforcement – supports driving stability and precise steering response.