Registreringsafgift.

Afgift og WLTP

Fra 1. januar 2019 blev alle bilers forbrugsværdier baseret på WLTP. Det betyder en ensrettet fastlæggelse af brændstofforbrug og udstødningsemissioner på verdensplan, hvor WLTP tager højde for en køreprofil, der ligger tættere på hverdagens kørsel end den tidligere NEDC-standard.

Fra 1. april 2019 skulle den danske bilafgift fastsættes efter WLTP, hvilket ville betyde, at biler til første indregistrering fra 1. april 2019 vil få fastsat registreringsafgiften med udgangspunkt i WLTP-testmetoden. For mange biler ville dette også betyde en stigning i bilens salgspris.

Læs mere om lovforslag nr. 237 A om ændring af reglerne for fastsættelse af brændstofforbruget for visse biler efter brændstofforbrugsafgiftsloven (grøn ejerafgift) og registreringsafgiftsloven (lov nr. 1130 af 11. september 2018).

Afgiften fastsættes ikke på baggrund af WLTP endnu…

For Regeringen har det været afgørende, at danskerne ikke skulle betale mere i afgift for nye biler, hvorfor det den 13. marts 2019 blev besluttet, at man ikke overgår til WLTP pr. 1. april 2019. 

Den gældende overgangsordning, der har været fra NEDC (den 1. september 2018) til WLTP, hvor brændstofforbruget er opgjort efter NEDC2-metode* tillagt 10 %, forlænges således frem til udgangen af 2020. Det betyder, at der på nuværende tidspunkt ikke sker ændringer i den måde, hvorpå brændstofforbruget og bilafgifterne for nye biler fastsættes.

Afgift på biler i Danmark de seneste år.

Vi har i Danmark historisk haft meget høje afgifter på biler. For første gang blev det med Finansloven i 2015 vedtaget, at afgiften på biler skulle sænkes fra 180 % til 150 %.

Det betød, at en mellemstor familiebil blev omkring 10.000-20.000 kr. billigere. De danske bilejere kom således til at betale 105 % afgift af bilens værdi op til 82.800 kr. og den resterende værdi af bilen skulle man derefter betale 150 % afgift af.

Da Finansloven skulle forhandles på plads igen i 2016 blev bilafgifterne endnu en gang tænkt ind i planen. Denne gang blev det med et nyt skalaknæk, der betød, at man nu skulle betale 105% afgift af bilens værdi op til 106.600 kr. og 150 % af bilens værdi, der oversteg 106.600 kr. 

Nye bilafgifter 2017
Regeringen fremlage d. 3. oktober 2017 et lovforslag til nye bilafgifter . Forslaget betød, at langt de fleste Volkswagen modeller bliver billigere at købe.

Med den nye registreringsafgift har alle modeller en afgift på 85%, mens andre derudover har en afgift på 150%, som beregnes på den værdi, der er over det såkaldte skalaknæk.
Nedenstående beløb viser hvornår de givne modeller inkl. evt. ekstraudstyr, rammer skalaknækket og dermed hvornår afgiften skifter fra 85% til 150%.  

Gruppe 1 (f.eks. up!)

  • Altid 85% afgift
     

Gruppe 2 (f.eks. Polo, Golf & Touran)

  • 85% afgift op til ca. 310.000,- 
  • 150% afgift af værdi over ca.310.000,-
     

Gruppe 3 (f.eks. Tiguan & Passat)

  • 85% afgift op til ca. 350.000,-
  • 150% afgift af værdi over ca.350.000,-
     

Gruppe 4 (f.eks. Arteon, Sharan & GTE modeller)

  • Altid 150% afgift
     

Skalaknæk og prislister på Volkswagen.dk
Regeringens skalaknæk påvirker således priserne på eventuelt ekstraudstyr. I vores prislister fremgår det hvilken afgift der er brugt til at beregne ekstraudstyrets pris.  Vær opmærksom på, at prisen på ekstraudstyr derfor både kan være billigere eller dyrere end den viste alt afhængigt af den endelige konfiguration. 

Skalaknæk og priser i konfiguratoren på volkswagen.dk
Der vil altid blive vist den korrekt beregnede pris inkl. evt. ekstraudstyr øverst i konfiguratoren samt i opsummeringen. 

Your browser is outdated!

Please get a decent browser here or there