2.3.47.2, 2017-10-10 18:26:25

Den nye registreringsafgift forklaret

Regeringen har fremlagt lovforslag til nye bilafgifter d. 3. oktober 2017. Forslaget betyder at langt de fleste Volkswagen modeller bliver billigere at købe.
Med den nye registreringsafgift har alle modeller en afgift på 85%, mens andre derudover har en afgift på 150%, som beregnes på den værdi der er over det såkaldte skalaknæk.
Nedenstående beløb viser hvornår de givne modeller inkl. evt. ekstraudstyr, rammer skalaknækket og dermed hvornår afgiften skifter fra 85% til 150%.  

Gruppe 1 (f.eks. up!)

  • Altid 85% afgift

Gruppe 2 (f.eks. Polo, Golf & Touran)

  • 85% afgift op til ca. 310.000,- 
  • 150% afgift af værdi over ca.310.000,-

Gruppe 3 (f.eks. Tiguan & Passat)

  • 85% afgift op til ca. 350.000,-
  • 150% afgift af værdi over ca.350.000,-

Gruppe 4 (f.eks. Arteon, Sharan & GTE modeller)

  • Altid 150% afgift

Skalaknæk og prislister på Volkswagen.dk
Regeringens skalaknæk påvirker således priserne på eventuelt ekstraudstyr. I vores prislister fremgår det hvilken afgift der er brugt til at beregne ekstraudstyrets pris.  Vær opmærksom på, at prisen på ekstraudstyr derfor både kan være billigere eller dyrere end den viste alt afhængigt af den endelige konfiguration. 

Skalaknæk og priser i konfiguratoren på volkswagen.dk
Der vil altid blive vist den korrekt beregnede pris inkl. evt. ekstraudstyr øverst i konfiguratoren samt i opsummeringen. 

Den viste pris på det enkelte stykke ekstraudstyr vil altid være vist med en afgift på enten 85% eller 150%. Det vil sige, at prisen derfor ikke nødvendigvis ikke stemmer overens med totalberegningen, da der først ud fra den samlede sum kan beregnes den korrekte afgift. Konfiguratorens opsummering vil altid være vist korrekt.

Priseksempler før og efter den nye afgift

Alle vores priser under Priser og Brochure er opdateret med med afsæt i den nye afgift.  

Vi har regnet et par eksempler så det er muligt at se, hvordan den nye afgift har påvirket prisen på et par udvalgte modeller. 
Priserne er udregnet med udgangspunkt i den nye registreringsafgift som regeringen har fremlagt d. 21. september 2017. Da registreringsafgifterne ikke er endeligt vedtaget i Folketinget, tages der i priseksemplerne forbehold for, at det udlagte forslag vedtages i samme form.

Modeller
CO2
Km/l
Energiklasser
Før pris
Efter pris
Ændring i kr.
take up! 60 hk 2 døre
96
24,4
A+
Kr. 89.995,-
Kr. 92.746,-
+2.751,-
take up! 60 hk 4 døre
95
24,4
A+
Kr.101.994,-
Kr. 103.574,-
+1.580,-
move up! 60 hk 4 døre
95
24,4
A+
Kr. 111.996,-
Kr. 112.600,-
+604,-
up! beats 1.0 TSI 90 hk 4 døre
101
22,7
A+
Kr. 157.994,-
Kr. 154.774,-
-3.220,-
up! high up! 1.0 TSI 90 hk 4 døre
101
22,7
A+
Kr. 139.995,-
Kr. 138.531,-
-1.464,-
 
 
 
 
 
 
 
Golf 1.4 TSI  125 hk Trendline
120
19,2
A
Kr. 234.995,-
Kr. 224.798,-
-10.197,-
Golf 1.4 TSI 125 hk DSG7 Comfortline
119
19,6
A
Kr. 288.995,-
Kr. 263.542,-
-25.453,-
Golf 1.4 TSI 150 hk DSG7 Highline
119
19,6
A
Kr. 330.995,- 
Kr. 295.838,-
-35.157,-
Golf GTI 230 hk DSG6
148
15,6
B
Kr. 468.995,-
Kr. 420.690,-
-48.305,-
Golf 2.0 TDI 150 hk DSG7 Highline 
117
22,2
A
Kr. 353.995,-
Kr. 310.218,-
-43.773,-
Golf GTD 184 hk DSG7
122
21,7
A
Kr. 490.995,-
Kr. 433.287,-
-51.905,-
Golf GTE 1,4 TSI hybrid 204 hk DSG
37
62,5
 
Kr. 365.990,-
Kr. 307.685,-
-58.305,-
 
 
 
 
 
 
 
Passat 1.4 TSI 150 hk DSG7 Comfortline Premium
117
19,6
A
Kr. 382.895,-
Kr. 333.880,-
-49.015,-
Passat 1.4 TSI 150hk DSG7 Highline Premium
117
19,6
A
Kr. 414.495,-
Kr. 357.790,-
-56.705,-
Passat 2.0 TDI DSG6 Comfortline Premium
118
22,2
A
Kr. 436.495,-
Kr. 378.990,-
-57.505,-
Passat 2.0 TDI 190 hk DSG6 Highline Premium
118
21,7
A
Kr. 501.695,-
Kr. 444.190,-
-57.505,-
 
 
 
 
 
 
 
Touran 1.4 TSI 150hk DSG7 Comfortline
126
18,5
A
Kr. 365.995,-
Kr. 324.718,-
-41.277,-
 
 
 
 
 
 
 
Tiguan 1.4 TSI 150 hk 6G Comfortline
130
17,5
B
Kr. 403.795,-
Kr. 354.878,-
-48.917,-
Tiguan 2.0 TSI 180 hk Highline
170
13,5
D
Kr. 533.495,-
Kr. 495.690,-
-37.805,-
 
 
 
 
 
 
 
Arteon 2.0 TDI 150 hk DSG7 Elegance
135
22,2
B
Kr. 579.995,-
Kr. 521.690,-
-58.305,-
Arteon 2,0 TSI 190 hk DSG7
164
16,7
D
Kr. 559.995,-
Kr. 508.290,-
-51.705,-

Afgift på biler i Danmark de seneste år

Vi har i Danmark historisk haft meget høje afgifter på biler. For første gang blev det med Finansloven i 2015 vedtaget, at afgiften på biler skulle sænkes fra 180 % til 150 %.

Det betød, at en mellemstor familiebil blev omkring 10.000-20.000 kr. billigere. De danske bilejere kom således til at betale 105 % afgift af bilens værdi op til 82.800 kr. og den resterende værdi af bilen skulle man derefter betale 150 % afgift af.

Da Finansloven skulle forhandles på plads igen i 2016 blev bilafgifterne endnu en gang tænkt ind i planen. Denne gang blev det med et nyt skalaknæk, der betød, at man nu skulle betale 105% afgift af bilens værdi op til 106.600 kr. og 150 % af bilens værdi, der oversteg 106.600 kr.