2.2.0.4_0, 2017-05-15 14:52:25

Afgift på biler i Danmark

Vi har i Danmark historisk haft meget høje afgifter på biler. For første gang blev det med Finansloven i 2015 vedtaget, at afgiften på biler skulle sænkes fra 180 % til 150 %.

Det betød, at en mellemstor familiebil blev omkring 10.000-20.000 kr. billigere. De danske bilejere kom således til at betale 105 % afgift af bilens værdi op til 82.800 kr. og den resterende værdi af bilen skulle man derefter betale 150 % afgift af.

Da Finansloven skulle forhandles på plads igen i 2016 blev bilafgifterne endnu en gang tænkt ind i planen. Denne gang blev det med et nyt skalaknæk, der betød, at man nu skulle betale 105% afgift af bilens værdi op til 106.600 kr. og 150 % af bilens værdi, der oversteg 106.600 kr. 

Igen i år, for tredje år i træk, er registreringsafgiften til debat. Vi ved endnu ikke hvordan den kommer til at blive sammensat, men umiddelbart ser det ud til, at der er to scenarier.

Den ene er en ændring af registreringsafgiften, således at afgiften ikke bliver fastlagt af bilens pris, men i stedet af bilens tekniske data. Det betyder, at afgiften bliver fastsat på baggrund af, hvor meget CO2 bilen udleder, hvor langt den kører på literen mv. 

Det andet udspil er, hvor registreringsafgiften bliver sænket fra 150 % til 100%.

Vi ved endnu ikke hvilken afgiftsmodel det bliver, eller om det bliver en kombination mellem de to modeller. Men vi følger det med spænding, og håber på en ændring der gør det endnu billigere at få sikre og bedre biler på de danske veje.

Er du interesseret i at høre mere, hvis der kommer nye afgifter, så kan du tilmelde dig vores nyhedsbrev.