2.11.78.2, 2018-12-05 18:30:44

Undervognen til den nye elbilsfamilie ID

Det er ikke en helt almindelig undervogn skal danne rammen for den nye elektrisk modelfamilie ID.Det er en unik platformstrategi for elbiler, som skal være grundlæggende for at gøre visionen “ELECTRIC FOR ALL” til realitet. Den modulopbyggede elektriske platform (MEB), der fungerer som grundlaget for undervognene i ID er et helt unikt salgsargument for Volkswagen. Den viser også med al tydelighed det engagement, som koncernen fra Wolfsburg har inden for elektrisk mobilitet.

image

Konstrueret til elektriske drivlinjer

I modsætning til den gængse praksis på markedet er ID.-undervognen ikke en platform til benzindrevne biler, som er blevet tilpasset efterfølgende. Den er i stedet blevet konstrueret helt fra start med tanke på elektriske drivlinjer. Det betyder, at Volkswagen kan udnytte sit teknologiske potentiale fuldt ud. Og derudover er designet og bilkonceptet mere fleksibelt end nogensinde før – spektret rækker fra kompakte biler til SUV’er og MPV’er. ”ID. er en milepæl inden for teknologisk udvikling. Den vil være den første fuldt opkoblede, fuldt funktionelle elbil, som millioner af mennesker har råd til,” siger Christian Senger, som er øverste chef for Volkswagens produktlinje e-Mobility.

Med sit avantgardistiske design vil ID.-generationen af nul-emissions-biler imponere kunderne med rækkevidden, som vil nærme sig niveauet for de aktuelle benzindrevne motorer. ID. vil som det første medlem af familien komme på markedet i 2020 – en fuldt opkoblet firedørs kompakt bil, som vil koste ca. det samme som en Golf med dieselmotor. De indvendige mål og fleksibiliteten i ID. vil ganske enkelt sætte helt nye standarder i klassen. Fører og passagerer vil opleve en enestående pladskomfort, som er sammenlignelig med biler fra klassen over. Alt dette er muligt takket være en usædvanligt lang akselafstand og dermed korte overhæng. Der er ikke brug for nogen intern forbrændingsmotor, og derfor kan akslerne placeres langt ude.

Fra nul til 80 % i løbet af 30 min.

image

Når man kigger på ID.-undervognen, kan man blandt andet se, at der er integreret en elmotor i bagakslen, og at batteriet er placeret i bilens bund. Det giver en optimal vægtfordeling, der sikrer en overraskende køreglæde og samtidig giver passagererne en komfortabel høj siddeposition. Kraftoverføringen til bagakslen udføres via en 1-trins gearkasse. I henhold til WLTP-standarden vil det skalerbare rækkeviddespektrum for alle ID.-modellerne være fra 330 km til over 550 km. Et lynopladningssystem med 125 kWh vil give markant kortere ventetider og gøre det muligt at oplade fra en ladetilstand på nul til 80 % i løbet af 30 min.

Den modulopbyggede elektriske platform (MEB), som undervognen er baseret på, skal fungere som teknisk platform for alle modeller i Volkswagens ID.-familie, men også for elbiler fra andre af gruppens mærker: Audi, SEAT, ŠKODA og Volkswagen Erhvervsbiler. MEB vil dermed blive anvendt af fem forskellige mærker og i tre regioner i verden. I løbet af denne proces vil den udgøre det teknologiske fundament for over 10 millioner af gruppens biler alene i den første bølge. ”Den modulopbyggede elektriske platform (MEB) er uden tvivl det vigtigste projekt i Volkswagens historie og kan sammenlignes med skiftet fra Boblen til Golf,” siger Thomas Ulbrich, som er Volkswagens mærkets øverste direktør for e-mobility. ”Den vil udgøre fundamentet for over 10 millioner elbiler på tværs af gruppen i første bølge og bane vejen for os ind i den elektriske tidsalder.”