2.3.47.2, 2017-10-10 18:26:25

Volkwagen har startet en helt nye kommunikationskampagne “electric for all”. Det har vi talt om med Thomas Ulbrich, som er Volkswagen mærkets øverste direktør for e-mobilitet, og Christian Senger, som er ansvarlig for udviklingen af den fuldelektriske platform. Nedenfor kan du læse interviewet med de to. 

Thomas Ulbrich og Christian Senger bliver interviewet om "Electric for all"

Hr. Ulbrich, hr. Senger, hvad mener I egentlig med “electric for all”?

Thomas Ulbrich: Vi vil gerne popularisere elbiler og gøre så mange mennesker som muligt begejstrede for elbiler. Den nye kommunikationsmæssige overbygning for vores elbilsoffensiv omfatter essensen ved Volkswagen mærket: at gøre innovative teknologier tilgængelige i bred forstand. Det var tilfældet dengang med Boblen, det gælder for Golf i dag, og det vil også gælde i fremtiden for ID.
Christian Senger
:
 Sloganet “Electric for All” markerer begyndelsen på den kritiske fase for lanceringen af ID.: Fra på mandag i Dresden vil medierne få et første indblik i den teknologi, der skal sættes i serieproduktion. 

Elbiler er stadig en del af et nichemarked. Hvad skal der til, for at de kan få gennembruddet?

Thomas UlbrichGrundlæggende findes der to typer elbiler i øjeblikket: Den første har lang rækkevidde og digital opkobling, men er meget dyr. Den anden er mere eller mindre prismæssigt overkommelig, men ofte ikke særligt attraktiv. Folk vil gerne have begge dele: en fantastisk elbil til en overkommelig pris. Det vil sikre gennembruddet for elbiler. Og det er præcist det, vi sender ud på gaden med ID.

Hvordan gør I det?
Christian Senger
Med den modulopbyggede elektriske platform (MEB) har vi udviklet en platform, som konstrueret specifikt til elbiler. ID.-modellerne er ikke versioner med forbrændingsmotor, som er blevet tilpasset, de er 100 % elbiler hele vejen igennem. Og de vil altid være online og klar til opgradering og opdatering. Så vi gør på optimal vis brug af de muligheder, som denne teknologi giver …
Thomas Ulbrich
: … og skaber samtidig massive økonomiske synergier. Omkring 10 millioner biler fra hele gruppen vil være baseret på MEB alene i første bølge. MEB er det økonomiske og teknologiske fundament bag elbilen for alle. 

Er kunderne reelt interesserede i den type platform?
Christian Senger
En særlig elektrisk platform som MEB giver meget store fordele for kunderne. Det betyder, at vi kan montere større batterier, for eksempel, og det alene giver en meget længere rækkevidde. Og derudover ligger bilen godt på vejen takket være det flade batteri i bilens bund. Og der er meget mere plads i kabinen. Udvendigt er ID. samme størrelse som en Golf, men den har lige så meget plads som en Passat i kabinen. Jeg kunne sagtens forestille mig, at “made on the MEB” kunne blive et tegn på kvalitet fra Volkswagen i særdeleshed og elbiler generelt.
Thomas Ulbrich
Vi er i øjeblikket i gang med at testkøre de første ID.-prototyper. Og jeg må sige, at Christian Senger, hans team og kollegaerne i udviklingsafdelingen har skabt en sensationel bil. 

 

Mange producenter arbejder på platforme til elbiler. Hvad er det, som Volkswagen gør, der er anderledes?
Thomas Ulbrich
Den platform, som Volkswagen udvikler, er mere konsistent og innovativ end mange af de andre platforme. Vores MQB har allerede bevist, at vi er professionelle i bilindustrien, når det gælder platforme. Nu viderefører vi denne knowhow og denne strategi til den elektriske tidsalder. Alene frem til 2022 vil fire mærker fra gruppen udrulle 27 MEB-modeller på verdensplan, lige fra kompakte biler til livsstils-Rugbrødet. Det er helt unikt. 

Produktionen af ID. i Zwickau er planlagt til at skulle starte i slutningen af 2019. Hvordan skrider forberedelserne frem?
Thomas Ulbrich:
 Vi følger planen til punkt og prikke. Hardwaren er klar, kontrakterne med batterileverandørerne er underskrevet, og forberedelserne på fabrikken er godt i gang. Det indledende forberedelsesarbejde der er allerede afsluttet. Og nu gælder det gravearbejdet. Vi forventer at kunne starte præserieproduktionen på den nye karrosserifabrik i begyndelsen af 2019. Vi har struktureret tilpasningerne i Zwickau hen over det næste halvandet år til i alt 11 faser. I øjeblikket er vi i fase 1. 

Hr. Senger, du sagde i begyndelsen, at I vil give medierne et første kig på teknologien til serieproduktionen af ID. fra på mandag i Dresden. Hvad er dit highlight?
Christian Senger
Det er nemt – den ”rullende undervogn”. Vi vil præsentere ID.-undervognen uden karrosseri og interiør, men med hele teknologien fra drivlinjen til batteriet.