A black VW Golf 5 2.0 TDI with all-season tyres drives on the road

Godt udrustet og forberedt til næsten alle vejrforhold: Helårs- og specialdæk

Godt udrustet og forberedt til næsten alle vejrforhold: Helårs- og specialdæk

Vil du spare dækskiftet samtidig med, at du alligevel planlægger en tur langt fra alfarvej, eller vil du køre sikkert på tilisede veje i skiområdet? Så har du truffet det helt rigtige valg.

Vil du spare dækskiftet samtidig med, at du alligevel planlægger en tur langt fra alfarvej, eller vil du køre sikkert på tilisede veje i skiområdet? Så har du truffet det helt rigtige valg.

Din løsning til hele året

Helårsdæk

Helårsdæk kombinerer afbalancerede egenskaber til de vejrforhold, der hersker sommer som vinter.

Hermed sparer man et ekstra sæt dæk og dækskiftet – det lyder tillokkende. Helårsdæk er et kompromis – de kombinerer egenskaberne ved sommer- og vinterdæk. Hvad angår køreegenskaber er de grundet deres beskaffenhed dog for det meste deciderede sommer- eller vinterdæk underlegne. Modsætningsforholdet ved konstruktionen: Forbedring af vinteregenskaber eller egenskaber ved kørsel på våd vej må ikke ske på bekostning af nogen af de andre discipliner.

A blue VW Golf GTD with all-season tyres drives on a wet roadway and whirls up water

Moderne profiler råder over tilpassede lameller og optimeret profiludformning. Det medfører væsentlige forbedringer hvad angår kørsel på våd vej, køreegenskaber og rullestøj – særligt på veje med høje hastigheder.

Generelt har helårsdæk i dag gode til meget gode egenskaber om vinteren: På grund af deres særlige profil med store kanaler kan de hurtigere lede væske eller sne væk.  Det betyder dog følgende ved høj temperatur om sommeren: Smidighed ved kurvekørsel og bremselængde øges. Hvis du alligevel beslutter dig for helårsdæk til din Volkswagen, skal disse være mærket med M+S- eller snefnugsymbolet - også benævnt Alpine- eller 3PMSF-symbolet, præcis som vinterdæk. Producentnavne såsom „Allweather“ eller „All Season“ samt særlige vejrtegn (snefnug, blad, sol og regndråber) på dæksiden henviser til helårsegenskaberne. 

Undervejs med komplethjul

Find den fælg-dæk-kombination, der passer til dig

Vores komplethjul er optisk og teknisk afstemt i forhold til din bil, ligesom de udmærker sig ved en fælg-dæk-kombination, der passer nøjagtigt. Du nyder godt af mere sikkerhed, moderne design og strenge kontroller. Få mere at vide om vores vinter- og sommerkomplethjul

Gå til sommerdæk

Gå til vinterdæk

A grey Golf GTI TCR with complete wheels from a Volkswagen Partner on a racetrack

På pladserne, færdig, kør!

Slicks

Slicks er racerdæk uden profil, som anvendes på tørre racerbaner og ved korrekt temperatur. De stammer fra motorsporten og købes som regel kun af indehavere af racerlicenser.

Sikkerheden, særligt ved regn, mudder og sne, afhænger af dækprofilen. Særligt profildybden. Ved våde vejbaner og lave temperaturer falder slicks’ vejgreb drastisk – bilen kan skride ud, og risikoen for akvaplaning stiger.

A white VW GTI vehicle with slicks drives on a racetrack during a Volkswagen Driving Experience training

Siden 2009 er slicks blevet tilladt i motorsport igen og dermed også i Formel 1. De sikrer bedre traktion og sideføringskraft på tørre racerbaner. Da slicks som regel kun sælges til indehavere af racerlicenser, finder du to alternativer her: 

  • Semi-slicks, som er godkendt til gadebrug:
    Primært udviklet til anvendelse på racerbanen, men også egnet til kørsel på almindelig vej.
  • Sportsdæk som vejdæk:
    Til lejlighedsvis brug på racerbanen.

Ud i terrænet med fuld power

Offroad-dæk

Tidligere var Offroad-dæk fortrinsvis konstrueret til terrænkørsel. I mellemtiden er de blevet ændret til Allround-dæk, som anvendes af fritidskørere og folk, der kører for sjov. Når man snakker om terrænegnede dæk skelnes der mellem profiler og anvendelsesområder. Der er specialprofiler til ethvert underlag: uanset, om der er klipper, fast underlag, mudrede veje, blødt eller sandet. De har alle forstærkede karkasser for modstandsdygtighed over for stød og beskyttelse mod skader i sidezonen.

A VW Polo R WRC with studs on an icy road during a Rally Race

Bedre vejgreb, selv på isglatte veje

Pigdæk

Stifter i profilen på vinterdæk sikrer bedre vejgreb, særligt på isglatte vognbaner. I Tyskland er pigdæk generelt forbudt, men de er dog tilladt i andre lande på bestemte årstider.

Pigdæk byder på mange fordele ved ekstreme, vinterlige betingelser. Dog forlænger de bremselængden og vejgrebet reduceres på tør vejbane. De stifter, der er integreret i profilen, rager 1,5-2 mm ud af slidbanen og påvirker vejene meget mere end rene gummidæk. Derfor er pigdæk forbudt i Tyskland, på nær hvis der undtagelsesvist er givet en godkendelse.

Hvis du planlægger en skiferie i eksempelvis Østrig, er pigdæk godkendt her under visse betingelser fra starten af oktober indtil slutningen af maj. Du skal dog være opmærksom på den fastlagte tophastighed på 80 km/t på landeveje og 100 km/t på motorveje.

Illustration of the inside of an AirStop® tyre with sealing technology, that protects the tyre from pressure loss in case of damage

AirStop®

Færre punkteringer, mere mobilitet. Her får du yderligere oplysninger om de selvtætnende dæk med Seal-teknologien.

Detailed view of a VW tyre profile – 36 months Volkswagen Tyre Warranty

Your browser is outdated!

Please get a decent browser here or there