Benzin

Benzin

TSI. Aldrig har det været festligere at spare benzin

TSI motoren er resultatet af Volkswagens bestræbelser på det, som med et engelsk ord kaldes ’downsizing’. Det vil sige at skabe motorer med den mindre motors brændstofforbrug og miljøvenlighed og den store motors kræfter og komfort.

Hvad betyder TSI?

TSI står for ’Turbocharged Stratified Injection’. Men TSI betyder først og fremmest beskedent forbrug, masser af kræfter og en sagte, frydefuld summen, der kilder i ørerne.. De innovative TSI-motorer kombinerer de positive kvaliteter fra dieselmotorer og benzinmotorer med direkte indsprøjtning til de højeste krav og maksimal køreglæde. Alle TSI-motorer er kendetegnet ved lavt brændstofforbrug, høj trækkraft og højt drejningsmoment selv ved lave hastigheder.

Sund fornuft og ren fornøjelse

Teknisk set er det lykkedes via en avanceret teknologi som anvender turboladning og direkte indsprøjtning. Det er en kombination, som skaber imponerende præstationer i mere end én forstand. For TSI motoren skåner både økonomi og miljø. Men samtidig leverer den et højt drejningsmoment - selv ved lave hastigheder - og et kraftmæssigt overskud, som tidligere krævede langt større motorer.

Imponerende effekt
Nyd maksimale drejningsmoment ved lave omdrejningstal

TSI-benzinmotorerne leverer imponerende præstationer og en eminent effektivitet. Du kan nyde godt af det maksimale drejningsmoment selv ved lave omdrejningstal. Deres kombination af små motorstørrelser med en turbolader og direkte brændstofindsprøjtning skaber en jævn kraftudfoldelse i disse motorer. Downsizing-teknologien anvendes til at opnå dette, hvilket betyder, at motorerne kan levere en høj ydelse, selv om slagvolumenen er relativt lille. 

1,5 TSI EVO Motoren

Siden Volkswagen lancerede de første TSI motorer, har teknikerne løbende arbejdet på at gøre dem stadig mere kraftfulde, smidige og benzinbesparende. Sidste skud på stammen er de nye TSI EVO-motorer, som byder på stribevis af banebrydende teknologiske løsninger, der yderligere reducerer brændstofforbrug og emission og højner køreglæden.

Variabel turbinegeometri.
Den nyeste TSI variant har det, som teknikerne kalder elektrisk styret variabel turbinegeometri. Det lyder meget teknisk, og det er det også. Men det resulterer i, at motoren når sit optimale drejningsmoment hurtigere, og at man derfor kan skifte gear ved lavere omdrejninger og holde benzinforbruget nede. Motoren reagerer også hurtigere på speederen og føles stærkere.

Mindre friktion.
Cylindervæggene i 1.5 TSI EVO motoren er sprayet med en særlig plasma, som danner små lommer af smørelse. Det nedsætter friktionen mellem stempel og cylindervæg, og det betyder igen sparet brændstof og mindre slitage.
Et nyt elektronisk kølemodul bidrager yderligere til, at friktionen af de bevægelige dele af motoren nedsættes og at brændstofforbruget reduceres. Endvidere betyder den elektronisk styrede køling, at kølingen af motoren reguleres mere præcist i forhold til den aktuelle belastning.

Motoren går i stå, mens bilen kører.
1,5 TSI EVO motoren kombineres meed DSG gearkasse, der har fået en mere avanceret såkaldt coasting funktion. Det betyder bl.a., at ved hastigheder på op til 130 km/t kører motoren som en hybridmotor. Letter man på speederen, slukkes motoren, og et lithium-ion-batteri leverer strøm til bilens elektriske funktioner så som lys og klimaanlæg. Når man igen træder på speederen, startes motoren igen. Denne funktion kan reducere benzinforbruget med op til 0,4 liter pr. 100 km.

Skal man vælge TSI eller TDI?

En benzinbil er billigere til kortere ture. Selvom benzin ofte er dyrere end diesel, så kan det til korte ture godt betale sig at køre benzin. Ligesom en dieselbil selvfølgelig kan køre korte ture, kan en benzinbil naturligvis køre lange. Valget bør afhænge af dit kørselsmønster over en længere periode. Kører du fortrinsvis korte ture, kan det betale sig af vælge TSI motoren, da den halvårlige ejerafgift gerne er lavere for benzin.

Hvis man i hverdagen ikke kører særlig langt, så kan man overveje om en hybridbil kan være at foretrække.

Your browser is outdated!

Please get a decent browser here or there