Din browser mangler en opdatering.

For at opnå den bedste brugeroplevelse bedes du opdatere din browser.

Vi beklager ulejligheden.

Motorer

Hvilken drivlinje skal du vælge?

De behøver ikke meget, men kan klare en masse – alle motorerne overholder Euro 6-standarden og er godt forberedt til fremtiden. Hvad enten det er en TSI-benzinmotor eller en TDI-common rail-dieselmotor – de økonomiske og kraftfulde motorer imponerer.

Benzin

TSI. Aldrig har det været festligere at spare benzin

TSI motoren er resultatet af Volkswagens bestræbelser på det, som med et engelsk ord kaldes ’downsizing’. Det vil sige at skabe motorer med den mindre motors brændstofforbrug og miljøvenlighed og den store motors kræfter og komfort.

Hvad betyder TSI?

TSI står for ’Turbocharged Stratified Injection’. Men TSI betyder først og fremmest beskedent forbrug, masser af kræfter og en sagte, frydefuld summen, der kilder i ørerne.. De innovative TSI-motorer kombinerer de positive kvaliteter fra dieselmotorer og benzinmotorer med direkte indsprøjtning til de højeste krav og maksimal køreglæde. Alle TSI-motorer er kendetegnet ved lavt brændstofforbrug, høj trækkraft og højt drejningsmoment selv ved lave hastigheder.

Sund fornuft og ren fornøjelse

Teknisk set er det lykkedes via en avanceret teknologi som anvender turboladning og direkte indsprøjtning. Det er en kombination, som skaber imponerende præstationer i mere end én forstand. For TSI motoren skåner både økonomi og miljø. Men samtidig leverer den et højt drejningsmoment - selv ved lave hastigheder - og et kraftmæssigt overskud, som tidligere krævede langt større motorer.

Imponerende effekt
Nyd maksimale drejningsmoment ved lave omdrejningstal

TSI-benzinmotorerne leverer imponerende præstationer og en eminent effektivitet. Du kan nyde godt af det maksimale drejningsmoment selv ved lave omdrejningstal. Deres kombination af små motorstørrelser med en turbolader og direkte brændstofindsprøjtning skaber en jævn kraftudfoldelse i disse motorer. Downsizing-teknologien anvendes til at opnå dette, hvilket betyder, at motorerne kan levere en høj ydelse, selv om slagvolumenen er relativt lille. 

1,5 TSI EVO Motoren

Siden Volkswagen lancerede de første TSI motorer, har teknikerne løbende arbejdet på at gøre dem stadig mere kraftfulde, smidige og benzinbesparende. Sidste skud på stammen er de nye TSI EVO-motorer, som byder på stribevis af banebrydende teknologiske løsninger, der yderligere reducerer brændstofforbrug og emission og højner køreglæden.

Variabel turbinegeometri.
Den nyeste TSI variant har det, som teknikerne kalder elektrisk styret variabel turbinegeometri. Det lyder meget teknisk, og det er det også. Men det resulterer i, at motoren når sit optimale drejningsmoment hurtigere, og at man derfor kan skifte gear ved lavere omdrejninger og holde benzinforbruget nede. Motoren reagerer også hurtigere på speederen og føles stærkere.

Mindre friktion.
Cylindervæggene i 1.5 TSI EVO motoren er sprayet med en særlig plasma, som danner små lommer af smørelse. Det nedsætter friktionen mellem stempel og cylindervæg, og det betyder igen sparet brændstof og mindre slitage.
Et nyt elektronisk kølemodul bidrager yderligere til, at friktionen af de bevægelige dele af motoren nedsættes og at brændstofforbruget reduceres. Endvidere betyder den elektronisk styrede køling, at kølingen af motoren reguleres mere præcist i forhold til den aktuelle belastning.

Motoren går i stå, mens bilen kører.
1,5 TSI EVO motoren kombineres meed DSG gearkasse, der har fået en mere avanceret såkaldt coasting funktion. Det betyder bl.a., at ved hastigheder på op til 130 km/t kører motoren som en hybridmotor. Letter man på speederen, slukkes motoren, og et lithium-ion-batteri leverer strøm til bilens elektriske funktioner så som lys og klimaanlæg. Når man igen træder på speederen, startes motoren igen. Denne funktion kan reducere benzinforbruget med op til 0,4 liter pr. 100 km.

Skal man vælge TSI eller TDI?

En benzinbil er billigere til kortere ture. Selvom benzin ofte er dyrere end diesel, så kan det til korte ture godt betale sig at køre benzin. Ligesom en dieselbil selvfølgelig kan køre korte ture, kan en benzinbil naturligvis køre lange. Valget bør afhænge af dit kørselsmønster over en længere periode. Kører du fortrinsvis korte ture, kan det betale sig af vælge TSI motoren, da den halvårlige ejerafgift gerne er lavere for benzin.

Hvis man i hverdagen ikke kører særlig langt, så kan man overveje om en hybridbil kan være at foretrække.

Diesel

Diesel kort fortalt.

TDI-motorerne fra Volkswagen er turboladede dieselmotorer med direkte brændstofindsprøjtning. De er kendetegnet ved deres økonomi, trækkraft og enestående præstationer. De har også en særligt støjsvag motorgang, mens deres høje drejningsmoment betyder, at man er sikret sportslige køreegenskaber.

Der er mange antagelser om diesel. Desværre ofte fejlagtige antagelser, der tager udgangspunkt i den ældre dieselmotor, og ikke de nye dieselmotorer, der bliver produceret i dag. 

Fordommene gjort til skamme.
Jo mere man ved om de nye dieselmotorer, jo mere imponeret bliver man

Hvis man ikke ved bedre, kan man nemt tage gruelig fejl. Man læser og hører jo så meget om biler med dieselmotor. De forurener, siger nogen. Der er visse tyske byer, hvor de overhovedet ikke må køre siger andre. De taber i værdi. Og de duer kun til lange ture…

Men hvis man lytter til dem, der faktisk ved noget om dieselmotoren version 2019, så bliver fordommene gjort til skamme. 

Det klimavenlige valg.
Dieselmotoren af i dag belaster ikke, men derimod forbedrer klimaregnskabet.

"Overordnet betragtet er diesel i dag en af de reneste drivlinje typer." - Prof. Dr. Thomas Koch, Karlsruhe Institut of Technology.

Den bidrager i dén grad til at overholde grænseværdierne for udledning af drivhusgasser, fordi den forbrænder mere effektivt og udleder 15% mindre CO2 end en sammenlignelig benzinmotor. Og i de større bilklasser er fordelene endda endnu større.

Sandheden er, at dieselmotoren af i dag ikke belaster - men derimod forbedrer klimaregnskabet!

Forud for sin tid.
Volkswagens nye dieselbiler overholder EU-6 normen.

I Tyskland har nogle byer miljøzoner, hvor visse biler ikke må køre. Det afhænger af hvor meget eller hvor, lidt bilen forurener – eller med andre ord hvilken af de såkaldte Euro-Normer, den lever op til. Dieselforbuddet gælder i flere byer for biler fra før 2006, der ikke lever op til den såkaldte Euro 4-norm.

"Ingen storbyer har sagt, de vil forbyde Euro-6 motorer. Det er de ældste motorer, der er tale om." - Torben Lund Kudsk, leder af det politisk økonomiske sekretariat hos FDM. 

En ny dieselbil fra Volkswagen overholder EU-6 normen. Og det nøjes den endda ikke med. Faktisk er nyeste generation af Euro-6 dieselbiler fra Volkswagen allerede langt foran den udstødningsnorm, der først skal gælde i 2020.

Dieselbilen holder værdien.
Både økonomisk og miljømæssigt kan det svare sig at købe en Volkswagen dieselbil.

"Jeg vil hverken af totaløkonomiske eller miljømæssige årsager tøve med at anbefale en dieselbil, hvis kørselsmønstret er til det." - Jan Lang, markedsanalytiker, Bilbasen. 

Selvfølgelig kan du køre små korte ture i en dieselbil. Men diesel er primært en fordel for dem, der for det meste kører længere ture. Folk som bruger bilen i deres arbejde eller pendler til og fra jobbet hver dag. Det er der mange danskere der gør, og det vil der blive ved med at være. Derfor er der ingen grund til at tro, at moderne dieselbiler ikke skulle bevare deres værdi og være attraktive på fremtidens brugtvognsmarked.

Især ikke, når de kommer fra Volkswagen.

Hybrid- og elbiler

E-biler er fremtiden – og nutiden.

Hos Volkswagen tror vi på, at fremtiden bliver endnu mere elektrisk, og derfor har vi allerede taget hul på den. I vores modelprogram, finder du både plug-in hybridbiler med el- og benzinmotor samt smarte elbiler. I fremtiden kommer vi til at tilbyde endnu mere innovative el-biler, og vil du følge med i udviklingen, så har vi et nyhedsbrev, hvor du kan holde dig opdateret med de seneste nyheder om fremtidens Volkswagen.  

Nogle kalder det plug-in hybrid. Vi kalder det GTE.

Plug-in hybrider fra Volkswagen har både el- og benzinmotor og kan i modsætning til almindelige hybrider også oplades via en stikkontakt. Med imponerende præstationer som op til 218 hk og en topfart på 225 km/t i Passat GTE er vores GTE-modeller nogle af de mest potente plug-in hybrider.