Driftssikkerhed giver sikkerhed
hos Københavns Lufthavne

Driftssikkerhed giver sikkerhed
hos Københavns Lufthavne

Volkswagen overalt

Fly. Det er måske det første, som du tænker på, hvis vi siger Københavns Lufthavn. Men der er også biler. Mange biler. Faktisk har Københavns Lufthavne A/S, som står for driften af lufthavnen, hele 180 person- og varebiler. De er alle Volkswagen – i alle afskygninger. “Det er én af grundene til, at vi har valgt Volkswagen. Der er så mange forskellige modeller, at der altid er en bil, som passer til det, vi skal bruge den til,” siger Lars Faurschou, der er i afdelingsleder i Airside Support, som bl.a. har ansvaret for indkøb af lufthavnens køretøjer. Når først du begynder at lægge mærke til de karakteristiske gule biler, hvor der står ‘CPH’ i en mørkeblå stribe, ser du dem da også overalt. Står du og kigger ud ad vinduet ved gaten, ser du måske en Caddy Maxi køre forbi med mandskab eller en Volkswagen Transporter med lad, som bliver brugt til at opsamle stort affald, så det ikke kan skade flyene.

Amarok som mågebil

Apropos sikkerhed kan det også være, at du spotter en Amarok i det fjerne. Lufthavnens korps af jægere bruger nemlig Volkswagens pickup som ‘mågebil’, når måger og andre fugle skal skræmmes væk fra det næsten 12 kvadratkilometer store område, så de ikke kolliderer med en flymotor eller piloternes cockpitvindue. “Mågebilerne er specialbyggede med højttalere med mågeskrig, som kan enten skræmme eller tiltrække måger, ligesom der også er plads til jagtgevær og andet udstyr,” forklarer Lars Faurschou. Sikkerhed er altafgørende i en lufthavn, og det afspejler sig i, at security-personalet udgør cirka 1.100 af de knap 2.600 medarbejdere hos Københavns Lufthavne A/S. Og de har mange andre opgaver end det sikkerhedstjek, som du skal igennem, når du skal flyve. F.eks. står de for at overvåge de mange byggepladser i Københavns Lufthavn, som skal resultere i plads og faciliteter til 40 mio. passagerer om året. “Security holder øje med, at håndværkerne ikke forvilder sig steder hen, hvor de ikke må komme. Security-medarbejderen sidder det meste af dagen i bilen, så det er vigtigt med et godt førersæde. Det er som regel Caddy Van, som vi bruger til overvågning,” siger Lars Faurschou og fortsætter: “I det hele taget har vi mange Caddy. Det er et perfekt køretøj til mange formål.”

Volkswagen er kvalitet. Bilerne lever et hårdt liv med forskellige brugere og forskellige kørselsmønstre. Tilmed kører nogle af dem – f.eks. mågebilerne – i døgndrift. De kører op til 90.000 km om året. 
Søren Salwin
Sektionsleder i lufthavnens eget autoværksted

Kører gangbro ind i Crafter

Det samme gælder Crafter, der er det foretrukne køretøj for lufthavnens egne håndværkere, som bl.a. omfatter VVS-folk, tømrer, snedkere og elektrikere. En af de mere spektakulære udgaver har en anordning på siden, som teknikerne bruger, når de tester, om en gangbro stopper automatisk, som den skal, ved kontakt med flyet. De lader simpelthen gangbroen køre ind i anordningen på Crafter. Hellere den end et fly til flere hundrede millioner kroner! Af andre opgaver kan nævnes, at Københavns Lufthavne bruger minibussen Multivan til transport af VIP-gæster, lufthavns-marshals guider fly fra landingsbanen hen til gaten i ombyggede Caravelle med masser af lys, hvis piloterne ikke kender lufthavnen, og en Transporter med bl.a. en hjertestarter står klar hos Brand og Redning til at rykke hurtigt ud, hvis en lufthavnsgæst eller en medarbejder bliver akut syg. Altså er mange af funktionerne kritiske for sikkerhed og liv, så det er vigtigt med driftssikre biler, som er til at stole på. Det får man med Volkswagen, fastslår Søren Salwin, som er sektionsleder i lufthavnens eget autoværksted, der står for service og reparation af stort set alle lufthavnens køretøjer.

“Volkswagen er kvalitet. Bilerne lever et hårdt liv med forskellige brugere og forskellige kørselsmønstre. Tilmed kører nogle af dem – f.eks. mågebilerne – i døgndrift. De kører op til 90.000 km om året. Trods det er der meget få problemer. Det er almindelige sliddele, som vi skifter. Det er et kæmpe kvalitetsstempel,” siger Søren Salwin og nævner, at Københavns Lufthavne A/S f.eks. kalkulerer med, at Caddy og Transporter holder 8-10 år.

Partnerskab med Volkswagen ErhvervsCenter

Det er Volkswagen ErhvervsCenter København, som vandt opgaven, da Københavns Lufthavne A/S sendte de mange person- og varebiler i udbud. Og den løser man i tæt samarbejde med Volkswagen ErhvervsCenter Amager, som er nabo til lufthavnen. “Vi er supertilfredse med samarbejdet med de to erhvervscentre. Det er ikke et leverandør-kunde-forhold. Det er et partnerskab. Erhvervscentrene er virkelig gode til at forstå vores behov, selvom vi er anderledes end de fleste virksomheder. Et er leverancen af biler og reservedele, et andet er den løbende sparring. De er meget innovative,” siger Lars Faurschou og nævner specialbygning af erhvervsbilerne som et eksempel.

Peter Persson, filialchef hos Volkswagen København, kvitterer for skulderklappet. “Samarbejdet med Københavns Lufthavne er på mange måder unikt. Udbuddet gør, at rammerne er sat mange år frem. Vi skal ikke tale pris, men kan stedet fokusere på de bedste løsninger. F.eks. rådgiver vi om sammensætningen af bilflåden, hvor vi indimellem kan se tingene lidt mere udefra og gerne anbefaler at downsize. Fra Crafter til Transporter eller fra Transporter til Caddy,” siger Peter Persson. Et andet område, hvor Københavns Lufthavne får god sparring, er bæredygtig transport – både nu og i fremtiden. Lufthavnen har allerede en snes Caddy, som kører på gas, og adskillige personbiler på el. “Det er en udvikling, som vi har fokus på. Vi regner med at være de første, som får en e-Crafter, når den kommer til Danmark i løbet af 2018. Den vil bl.a. være velegnet for snedkerne,” konstaterer Lars Faurschou.

Københavns Lufthavn i tal

  • 29.200.000 passagerer om året
  • 104.600 passagerer på årets travleste dag (10. juli)
  • 21.000 medarbejdere
  • 2.600 er ansat i Københavns Lufthavne A/S
  • 710 afgange og ankomster pr. dag
  • 63% er ferierejsende
  • 37% er forretningsrejsende

Kilde: Københavns Lufthavne A/S, koncernårsrapport 2017

Your browser is outdated!

Please get a decent browser here or there