Varmepumpe 

Volkswagen ID.3 with illustrated heat pump

Hvordan fungerer en varmepumpe?

Sammenlignet med en benzindrevet bil producerer drivkomponenterne i et elektrisk køretøj ikke nok spildvarme til tilstrækkelig opvarmning af bilens kabine. 

Løsningen: et meget effektivt varmepumpesystem, der komprimerer kølemedium under højt tryk. Den producerede varme bruges til at varme  strømmende kold luft op.

Dette bruger mindre energi fra batteriet til højspændingsvarmeren, hvilket med fordel leverer en forberet rækkevidde til elektriske køretøjer sammenlignet med elektriske køretøjer uden en varmepumpe.

 

Cold outdoor air becomes warm indoor air in ID.3
Kold udeluft bliver varm indeluft

Lavere strømforbrug, længere rækkevidde

Varmepumpen i den nye ID.3 giver også en række andre fordele: det kølemedium, der bruges til at generere den opvarmede luft, er klima neutralt.

Dette reducerer belastningen på batterikapaciteten med cirka 3 til 4 kWh / 100 km, hvilket øger rækkevidden om vinteren med op til 30% i temperaturer helt ned til -25 ° C. 

ID.3 with up to 30 % more reach
Op til 30% længere rækkevidde med varmepumpe

Fokus på klimaet er vigtigt

Volkswagen har fokus på klimaet, også ved valg af kølemiddel til den CO2-neutrale produktion af ID.3.

Verdens første varmepumpe, der bruger det naturlige og klima neutrale kølemedium R744, bruges i ID.3. Takket være R744s effektivitet er det den mest energieffektive måde at varme et elektrisk køretøj på i kolde omgivelsestemperaturer.

 

Family with their Volkswagen ID.3 in nature

Your browser is outdated!

Please get a decent browser here or there