Anna og Marcus på deres gård i Brandenburg.
Anna og Marcus på deres gård i Brandenburg.
Anna og Marcus på deres gård i Brandenburg.
Anna og Marcus på deres gård i Brandenburg.

Nutidens vission:
Viertel \ Vor Mag

Nutidens vission:
Viertel \ Vor Mag

Mellem den landlige luft og kærligheden til storbyen.

”Roen her gør, at vi virkelig kan slappe helt af, og derfor tager vi også ofte herud.” Vi har besøgt Anna og Marcus på landet for at tale med dem om deres liv der, bæredygtig nytænkning og deres forhold til mobilitet. De har en gård i Brandenburg. Med fem får og en kat, der hedder Katze. De er kommet herud for at kigge på frugt og grønt, der vokser. Her kan man næsten også høre det, så stille er der sammenlignet med Berlin, som ligger knap 100 km væk, og deres anden bolig, som er en lejlighed i Neukölln.

For egentlig kan Anna og Marcus godt lide storbylivet, og de er vant til støjende barer, multikulturelle restauranter og masser af mennesker. Det ses også på deres hvide sneakers, som slet ikke passer til en økologisk bondegård. ”Vi ville gerne væk fra alle disse indtryk og ting”, siger Anna. Færre huse, færre mennesker, færre ting. I lejligheden i Neukölln er minimalismen omsat i form af en kæmpestor hvid væg. ”Næsten et museumsagtigt rum – det giver en fri følelse”, nikker Marcus. Men nu kigger han ud af vinduet i sin hektarstore have, som er omgivet af flere marker. Rendyrket frihed. Mere natur, mere familie, mere afstressning. ”Her er man tæt på forandringerne og processerne, det kan fx være årstiderne eller dyrene, der skifter fra sommer- til vinterpels ... Her kan man se, hvor lang tid sådan noget egentlig tager.”

--:--

Denne respekt støttes af deres motto ”less is more” og går som en rød tråd gennem Annas og Marcus’ privatliv, men spiller også en stor rolle i deres onlinemagasin. ”Viertel \ Vor Mag” handler om alle områder inden for bæredygtighed. Og nej, der udveksles ikke strikkeopskrifter. I stedet er der skarp kritik af ”brug og smid væk”-forbruget og ”fast fashion”, mens nye, innovative brands og initiativer præsenteres. Anna og Marcus er i den forbindelse bevidste om, at bæredygtighed i vores samfund ikke bare lige kommer fra den ene dag til den anden.

Design, kvalitet og bæredygtighed.

“Folk køber ikke længere ting for at beholde dem. Folk køber bare ting for at synes godt om dem i et kort stykke tid, og det var så det. Og det er egentlig noget skidt”, siger Anna og tager en lille tår af sin kaffe. I stedet for at blive ved med at fylde Jorden med affald vil de begge hellere have produkter med en lang levetid, som også rent optisk har noget at byde på. Hvis et produkt er virkelig godt designet, så bliver det populært og får en længere levetid. Og hvis dette produkt så også er af god kvalitet, så er det egentlig allerede automatisk bæredygtigt, synes Marcus. Selvom de godt kan lide deres idylliske liv på landet, så savner de at være tæt på deres venner. For at kunne få det bedste fra begge verdener kører de meget frem og tilbage. Frihed er for dem at kunne bevæge sig frit.

I dag Berlin, i morgen Brandenburg.

De er naturligvis bevidste om deres økologiske fodaftryk, og de er hele tiden på udkig efter nye muligheder for at reducere det. ”Det første, som en bil egentlig skal have efter vores mening, er at den udleder så få CO2-emissioner som muligt”, siger Marcus. Altså en elbil. Og helst en med lang rækkevidde. Under interviewet sidder han smilende og fortæller os om hans fremtidsvision. En vision, hvor forbrændingsmotorer støjer uforskammet meget, og elbilen kører støjsvagt og elegant om hjørnet. Uanset om den svæver over brostenene i Neukölln eller parkerer lige ved siden af fårene. Derudover ønsker Marcus sig, at elektrisk mobilitet ikke kun er for folk med høje lønninger: ”Hvis der skal ske en nytænkning i samfundet, så skal bilen også være økonomisk overkommelig.” Anna kommer tilbage i stuen, og hun nikker heftigt, når det drejer sig om emissionsreducerede biler for alle.  For de synes begge, at bæredygtighed ikke skal være en luksus.

ID. (konceptbil tæt på den serieproducerede model) kører på en markvej.