Denne webside bruger Flash / JavaScript og kan kun vises korrekt, hvis disse er aktiveret i din browser.
For at få fuld udbytte af siden skal du aktivere Flash og JavaScript i dine browser indstillinger.
Du kan hente den nyeste version af Adobes Flash plug-in ved at klikke her.

Den nye Tiguan

Til foråret ruller den nye Tiguan ud, klædt på til at erobre nyt terræn. Skarpere design, motorermed op til 240 hk og et interiør med masser afplads og hightech er blot nogle af mange højdepunkter i Volkswagens nye stærke crossover.

Toptrimmet Tiguan

Den svære toer. Sådan hedder det ofte indenfor film, litteratur eller musik, når en kanondebut skal følges op. Det samme kunne meget vel siges om Tiguan, der var Volkswagens debut i den kompakte SUV-klasse i 2007. På otte år er det blevet til over 2,64 millioner solgte Tiguan, og Volkswagen fik et solidt fodfæste i den boomende SUV-klasse. Den nye Tiguan repræsenterer ikke kun anden generation af den populære kompakte SUV, den agerer også spydspids for en hel ny generation af SUV’er fra Volkswagen, der vil blive introduceret over de kommende år.

Revolution fremfor evolution var mantraet i udviklingen af anden generation Tiguan, og MQB-modulplatformen, som den nye Tiguan er bygget på, gav designere og ingeniører mulighed for at forbedre alle aspekter af bilen. Det gjaldt alt fra design til bilens vægt, rummelighed, nye drivlinjetyper og assistentsystemer. Det gjorde det muligt at skræddersy den nye Tiguan til at kunne opfylde behov og krav fra den hastigt voksende skare af potentielle SUV-kunder, der kommer både fra MPV-biler og traditionelle stationcars. Målet var en crossover, der på sofistikeret vis kombinerede offroadlook med køredynamik som en personbil og komfort, rummelighed og fleksibilitet som en MPV.

Sportsligt skåret.

Det hele skulle selvfølgelig være integreret i en elegant og lækker pakke, og Volkswagens designere havde som mål at skabe en bil, der besad en designkvalitet ikke set før i klassen for kompakte SUV’er. Mest iøjnefaldende ved den nye Tiguan er de ændrede proportioner, der skyldes ekstra 60 mm i længde og 30 mm i bredde, mens den er blevet 33 mm lavere end forgængeren. 77 mm mere akselafstand og korte udhæng for og bag har resulteret i en mere sportslig og karakteristisk profil, der stadigvæk besidder den rette SUV-appeal.

De ekstra centimeter i bredden, kombineret med Volkswagens karakteristiske horisontalt dominerede frontdesign med en lav og bred kølergrill og slanke forlygter, giver Tiguan mere klasse. Afhængig af udstyrsversion løber der en kromliste i hele frontens bredde, og som den første SUV fra Volkswagen, kan den nye Tiguan fås med LED-forlygter, der giver et fantastisk klart lys og et endnu mere karakteristisk udseende. Ligesom Passat kan også Tiguan udstyres med LED High baglygter, hvor lygteoptikken skifter, når bremselyset aktiveres.

Det ydre designs dynamik og klare formsprog er ført videre i interiøret, der forener sport, komfort og SUV-appeal. Bag rattet af Tiguan vil du opleve et interiør, der har mere klasse og kvalitet og high-tech-detaljer. Ligesom i den nye Touran er instrumentbordet i Tiguan mere førerorienteret med en midterkonsol, der er vinklet svagt over mod føreren, og som nu huser en 8”stor touchskærm i farver. Nyt i Tiguan er den innovative digitale instrumentering (standard på Highline), der giver føreren mulighed for at tilpasse instrumenteringen i forhold til prioriteringen af de viste informationer. Kører du for eksempel efter navigation (ekstraudstyr), kan du – via knapper på rattet - vælge, at instrumenteringen skal vise navigationsanlæggets kort og køreanvisninger inde mellem speedometer og omdrejningstæller, der så skrumper i størrelse og trækker ud til hver side. Instrumenteringen kan suppleres med head-up-display, hvor informationer om hastighed, vejskilte, assistentsystemers aktivering og navigationsanlæggets kørselsanvisninger projekteres op på en lille skærm oven på instrumentbordet. Det reducerer tiden, føreren fjerner blikket fra vejen foran for at tjekke informationer, hvilket gør kørslen mere sikker. Den nye Tiguan er designet til at yde maksimal sikkerhed under alle forhold og er standardudstyret med Frontassist og automatisk nødbremse, varsling mod utilsigtet vognbaneskifte, knæairbag, aktiv motorhjelm (reducerer skader på fodgænger ved kollision). En nyhed er fodgængerovervågning, der advarer og dernæst automatisk aktiverer bremserne, hvis en fodgænger ellercyklist træder ud foran bilen.

145 liter mere bagagerum

Det er ikke kun komfort og sikkerhed, der er meget mere af i den nye Tiguan, der er også blevet mere plads. 77 mm mere længde mellem akslerne og en mere smart indretning har optimeret pladsforholdene, således at de tre bagsædepassagerer nu har 29 mm mere benplads. De ekstra millimeter er også kommet bagagerummet til gode, idet det er vokset med hele 145 liter til nu at rumme 615 liter, og 1.655 liter med bagsædet lagt ned. I den forbindelse skal nævnes, at bagsædet kan forskydes med op til 18 cm i længderetning og dermed alt efter behov variere størrelsen af bagagerummet og benpladsen ved bagsædet. Alt efter udstyrsversion kan det forreste passagersædes ryglæn også lægges ned, så der bliver plads til de ekstra lange kasser, når turen går til det lokale møbelhus. Og har du favnen fuld af indkøbsvarer, vil du værdsætte, at Tiguan kan udstyres med Easy Open-bagklap, hvor bagklappen åbner automatisk, når du vifter med foden under bagkofangeren.

En smartphone er blevet en uundværlig del i de flestes hverdag, også når vi sidder i bilen. Volkswagens nyeste generation af infotainmentsystemer gør det nemt at være online i Tiguan, uanset om du har en Apple eller Android telefon. Via App Connect (ekstraudstyr) kan du spejle en række af din smartphones funktioner og apps op på den 8” store touchskærm og betjene dem her. På den måde kan du også benytte dig af Volkswagens onlinetjenester så som Guide & Inform (live info om trafik, parkeringspladser, benzinstationer og benzinpriser) og Security & Service (kan tilkalde hjælp via et callcenter, automatisk opkald i tilfælde af ulykke, arrangere serviceeftersyn og give en status på bilens tilstand).

240hk TDI

Tiguan kommer udstyret med den nyeste generation af benzin- og dieselmotorer, der har turbolader, direkte brændstofindsprøjtning, start-stop-automatik og regenerering af bremseenergi som standard. Fælles for alle motorerne er, at de takket være effektiv turboladerteknologi leverer suveræn trækkraft fra lave omdrejninger, hvilket både bidrager til god brændstoføkonomi og kørekomfort.

På benzinsiden kommer Tiguan med 1,4 TSI (150 hk), 1,8 TSI (180 hk) og 2,0 TSI (220 hk), og skal det være dieselmotor, kan du vælge mellem en 1,6 TDI (115 hk), to 2,0 TDI (150 og 190 hk) og 2,0 BiTDI med biturboladning og 240 hk/500 Nm. Udvalget af motorer er stort og dækker behovene hos en bred vifte af kunder - fra dem der prioriterer brændstoføkonomi højest til dem, der ønsker sportslige præstationer eller har brug for optimal trækkraft. Tiguan kan – afhængig af motor – trække op til 2.500 kg, så det bliver let at have en hestetrailer eller stor båd på slæb. Basisdieselmotoren på 1,6 liter kommer udelukkende med forhjulstræk, hvorimod du kan vælge mellem forhjuls- eller firehjulstræk på 1,4 TSI, 1,8 TSI, 2,0 TDI (150 og 190 hk) og 2,0 TSI (220 hk), hvor 2,0 BiTDI (240 hk) kommer standardudstyret med firehjulstræk. 

Mange Tiguan-kunder værdsætter muligheden for at kunne køre terrænkørsel, enten privat eller i arbejdsøjemed, og samtidig er firehjulstrækket en bonus sikkerhedsmæssigt. Tiguan kører med nyeste generation af 4MOTION-firehjulstræk, der er yderst effektivt med hensyn til brændstoføkonomi og vejgreb. 4MOTION-versionerne af Tiguan byder på en nyhed kaldet for 4MOTION Active Control-funktionen (ekstraudstyr afhængig motor). Det er en funktion, hvor du via en drejeknap kan vælge mellem køreprogrammerne ”OFF ROAD” (automatisk indstillede off-road parametre) ”OFFROAD Individual” (kombinerede selvvalgte offroadindstillinger mht assistentsystemer, 4MOTION, DSG-gearskifte og motorrespons). 4MOTION Active Control har også en ”Snow” funktion, hvor alle systemer er optimeret efter sikkerhed, når der køres på sne eller is. Det er ikke kun 4MOTION og Active Control funktionen, der har gjort Tiguan endnu mere terrænduelig. Den har også fået mere frihøjde (nu 200 mm), og den kan bestilles med en offroad-front, der øger tilkørselsvinklen fra 18,3 til 25,6 grader – en praktisk detalje, når du skal op ad en stejl skrænt.

Den nye Tiguan når ikke kun nye højder i terrænet. Alle aspekter af bilen er optimeret i en grad, således at den kan skræddersyes og dække endnu flere behov end tidligere. Og dette er kun starten. Senere kommer Tiguan i en ”XL” version med forlænget akselafstand, tre sæderækker og plads til syv personer. Tiguan GTE-konceptbilen har også potentiale til at kunne føje endnu et spændende kapitel til Tiguans historie, hvis den får grønt lys til at gå i produktion.

Sport, strøm og SUV-appeal

Først fik vi Golf GTE. Lige om hjørnet venter Passat GTE. Og den nye Tiguan kunne blive den næste model i GTE-familien. Tiguan GTE er en opladningshybridbil, der både kan køre på strøm og benzin. Drivlinjen består af en 156 hk stærk 1,4-liters 4-cylindret benzinmotor og en 115 hk stærk elmotor, der er integreret i DSG-gearkassen. Tiguan GTE er i stand til at køre op til 50 km på strøm, og rækkevidden på strøm er optimeret ved at indbygge solceller i taget.

Tiguan GTE trækker på forhjulene via en 6-trins DSG-gearkasse, og med et drejegreb kan føreren vælge, om Tiguan skal køre som ren elbil, hybridbil, eller som GTE. Når Tiguan GTE køres som en elbil, har den en topfart på 130 km/t, og når batteriet er kørt næsten fladt, eller du har brug for ekstra motorkraft, skifter systemet automatisk til ”Hybrid” køreprogram, hvor både elmotor og benzinmotor i samspil bidrager til en brændstoføkonomisk kørsel.

Sidst men også sjovest er GTE-funktionen, hvor du aktiverer den sportslige side af Tiguan GTE. Her får du en sportslig motorlyd, mere dynamisk gearskiftemønster, skarpere styretøj, sportsligere affjedring (hvis udstyret med adaptiv undervogn), og drivlinjen yder en samlet systemeffekt på 218 hk. I GTE-programmet er Tiguan i stand til at nå 100 km/t på 8,1 sek. og en topfart på 200 km/t.

VieW magasinet
Læs hele VieW her