Denne webside bruger Flash / JavaScript og kan kun vises korrekt, hvis disse er aktiveret i din browser.
For at få fuld udbytte af siden skal du aktivere Flash og JavaScript i dine browser indstillinger.
Du kan hente den nyeste version af Adobes Flash plug-in ved at klikke her.

Den nye Passat GTE
- strømlinet

GTE. Tre blå bogstaver danner navnet på et nyt kapitel i den over 42 år lange historie om Passat. Med sin banebrydende plug-in-hybrid-teknologi sætter Passat GTE ny standard i sin klasse og byder på en fascinerende køreoplevelse, der appellerer til både fornuft og fartlyst.

For snart ti år siden havde jeg fornøjelsen af at være passager i en Volkswagen Phaeton luksuslimousine med 6-liters V12-motor. Det, der gjorde størst indtryk, udover det overdådigt udstyrede interiør med bløde lædersæder og indbygget massage, var den stilhed, der herskede i Phaetons kabine, når den cruisede gennem byen. De tolv cylindre arbejdede sammen i absolut tavshed og førte den store Phaeton frem, som var den drevet frem af en usynlig kraft. Denne form for stilhed i en bil er ren balsam for sjælen, når du kører gennem hverdagens trafikjungle.

suveræn stilhed..

Lige nu har jeg næsten den samme fornemmelse eller endnu bedre. Jeg sidder ikke i en Phaeton, men i en Passat med efternavnet GTE. Jeg har ikke tolv cylindre ude under motorhjelmen, jeg har kun fire og lige nu holder de pause. Arbejdet med at drive Passat GTE frem er overladt til en115 hk stærk elmotor, der får strøm fra et 9,9 kWh Lithium-Ion-batteri placeret under bagsædet. Passat GTE sætter i gang uden nogen form for ryk eller lyd og glider afsted så stille, at selv de tolv cylindre i en Phaeton ville føles lidt højrystede. Det er ikke kun den rykfrie og lydløse igangsætning, der er en sand nydelse, elmotoren har også en bedre respons end konventionel forbrændingsmotor, idet den yder det maksimale drejningsmoment i det øjeblik, din fod trykker på speederen. Denne øjeblikkelige og smidige acceleration gør det til en nydelse at drible gennem Københavns start-stop-trafik i en Passat GTE. Du ser hullet i trafikken, trykker på speederen og Passat GTE smyger sig lydløst igennem.

Ligesom Golf GTE, der kører med samme drivlinje, har Passat GTE en rækkevidde på op til 50 km, når der udelukkende køres på strøm. Det lyder måske ikke af meget, men en undersøgelse i Tyskland viste, at 80% af bilisterne – fra almindelige pendlere til firmafolk – kører mindre end 50 km hver dag. Det vil sige, at størstedelen af hverdagens kørsel vil kunne dækkes med kørsel på strøm, hvis bilen lades helt op, når der er mulighed for det.

Passat GTE informerer føreren løbende om rækkevidden på strøm via infodisplayet mellem omdrejningstæller og speedometer. Jeg kan også få mere detaljeret viden om strømforbrug og rækkevidde via midterkonsollens touchskærm. Her viser rækkeviddemonitoren ikke kun rækkevidden baseret på det aktuelle strømforbrug, den kan også vise den ekstra rækkevidde, du opnår ved at slukke for elektriske funktioner så som klimaanlæg, sædevarme, elbagrude etc. Den aktuelle rækkevidde ved en one-way-tur kan også vises på navigationsanlæggets kort (ekstraudstyr), hvor det område, der ligger indenfor rækkevidden, er markeret og konstant ændrer form og størrelse alt efter forbrug og hvilke type veje, der ligger på den rute, som navigationsanlægget har foreslået.

Kommer rækkevidden ned på et et-cifret tal, ville du, hvis du var kørende i en renelbil, begynde at spotte lidt febrilsk efter en ladestander, men ikke i Passat GTE. Da rækkevidde monitoren nærmer sig tallet nul, og vi er på vej ud på motorvejen, springer en lille omdrejningstæller i gang og fortæller, at den 156 hk stærke 1,4-liters turboladede benzinmotor nu tager over som den primære drivkraft.

Nu er Passat GTE automatisk skiftet til hybridprogram, hvor elmotoren kun bidrager til fremdriften ved hjælp af den strøm, der genereres via bremserne eller ved motorbremsning, hvor elmotoren fungerer som generator. Du mærker ikke drivlinjens vekslen mellem benzinmotor og elmotor, men touchskærmen kan vise de vekslende energi-strømme i bilen under kørslen. På en illustration af bilen vises med blå pile, om det er benzinmotoren, elmotoren eller begge, der leverer trækraft, og grønne pile demonstrerer regenerering/opladningved opbremsning. Meget illustrativt, hvis du ønsker at gøre en lang historie kort og hurtigt forklare passagerne i bilen, hvordan den avancerede teknik i Passat GTE fungerer.

Passat GTE er mest brændstoføkonomisk, hvis den køres på hybridprogram, når der køres motorvejskørsel, specielt hvis det er i tæt trafik, hvor elmotoren bidrager mere til kørslen. Gearskiftene i den 6-trins DSG-gearkasse er i hybridprogrammet prioriteret efter bedst mulig brændstoføkonomi, og det bliver ikke til mange skift på min vej ad Køgebugt-motorvejen.

Elmotoren supplerer turbomotoren med drejningsmoment, og behovet for at geare ned og hente ekstra motorkraft til accelerationer dermed effektivt reduceret. Det gavner ikke kun brændstoføkonomien, det bidrager også til en suveræn kørekomfort og stressfri kørsel. Har jeg brug for at køre på strøm, når jeg når frem til min slut destination, kan jeg ved et tryk på ’driving mode’ knappen skifte til Battery Charge-program. Her oplader turbomotoren batteriet under kørslen, og brændstofforbruget vil derfor stige en anelse. Til gengæld er det muligt at lade batteriet så meget op under kørslen, at rækkevidden på strøm kan øges med 15-20 km, hvis man kører med lidt omtanke. DSG-gearkassen kan sættes ned i ’B’, hvor elmotoren motorbremser ekstra meget og genererer mere strøm til batteriet. Faktisk motorbremser Passat GTE så meget, at jeg vænner mig til ikke at bruge bremserne, med mindre det er yderst nødvendigt. Hvor du normalt har en omdrejningstæller i en standard Passat, har GTE en energimåler, der viser, om du regenerer strøm eller bruger den. På min tur tilbage mod København går der lidt sport i at se, hvormeget strøm og ekstra rækkevidde ’jeg kan score’. Strømmen i Passat GTE er dog ikke kun helliget til at køre nul emissions kørsel eller til at reducere forbruget, den kan også udnyttes til at løfte motorkraften til et nyt niveau og få præstationer, der er en sports sedan værdig.

Et tryk på GTE-knappen nede ved gearstangen får Passat til at løsne slipse knuden og indstille alle parametre på sportslig respons og maksimale præstationer. Nu slår elmotor og turbomotor pjalterne sammen og yder 218 hk og 400 Nm drejningsmoment, og Passat GTE forvandler sig til en hurtig gående luksusbil, der kun skal bruge 7,4 sek. for at nå 100 km/t. Du mærker ikke kun den ekstra motorkraft i speederen, du hører den også, da motorlyden i GTE-programmet får en mere snerrende og aggressiv tone. Det er aggressiv på en passende underspillet facon, og det samme kan siges om måden motorkraften leveres på. Passat GTE er lynhurtig, men accelerationen forekommer på en gang at være både suveræn og udramatisk, og du skal ikke bevæge speederfoden mange millimeter, før 100 veksles til 130 km/t med et minimum af anstrengelse fra de to motorer.

Vores testtur er ved at nå sin ende, og vi er tilbage igen ved Volkswagen i Brøndby,hvor vi parkerer Passat GTE ved vores wallbox-lader. Bag en lille klap i kølergrillen sidder ladestikket, og med et almindeligt 220 Volt-udtag, vil Passat GTE være 100% opladet på cirka 4 timer og 15 minutter, men med en wallbox, der lader med 3,6kW, er ladetiden reduceret til 2 timer og 30 minutter. Du kan i den forbindelse programmere timingen for opladning via touchskærmen i bilen eller via Car-netse-Remote-app på din smartphone, hvor det også er muligt at programmere bilen til enten at opvarme eller nedkøle kabinen. Nu mangler der så kun, at den også kunne brygge en kop varm kaffe og bage en croissant...

Plug-in-hybrid-teknologien gør Passat GTE til noget særligt, og det afspejles også i designet med nogle karakteristiske detaljer, der forstærker indtrykket af, at GTE-versionen er en selvstændig model i Passat-familien. Fronten har den – for Volkswagens elbiler – karakteristiske blå linje placeret øverst i den brede og forkromede kølergrill, og linjen fortsætter ud i LED-forlygterne, der er standard på GTE-versionen. Ligesom Golf GTE har også Passat GTE de i øjnefaldende boomerang formede LED-kørelys i kofangeren, og indebag de 17” store London aluminiumsfælge kan du spotte blå bremsekalibre, der ligeledes er et GTE-særkende. Passat GTE er i øvrigt den første plug-in-hybridbil fra Volkswagen, der kan leveres både som Limousine og Variant, og det er muligt at montere anhængertræk, og den maksimaletilladte påhængsvægt er 1.900 kg. Passat GTE markerer debuten af en ny generationaf familie- og firmabiler ved at kombinere nul-emission (målt på udstødning) elbil med langdistance-rejsebil. Når eldrift er så harmonisk integreret i bilensteknik, er det ikke kun en kilde til lavere driftsomkostninger, men også til ekstraordinær køreglæde og komfort. GTE-versionenleverer en fascinerende og raffineret køreoplevelse, og den vil med sin avancerede hybridteknologi rykke ved standardeni firmabilsklassen. Næste generation af luksuslimousinen Phaeton vil naturligvis ikke stå i skyggen af Passat GTE, og derfor er den ud set til at komme i ren eldrevet version...